OFFERTFÖRFRÅGAN

Varukorgen

  • Du har inga produkter i varukorgen.
Produkter Varumärken

KONTAKTA OSS

Aktiv Miljö AB Grevgatan 46,
114 53, Stockholm,
  • Telefon: 0775-75 70 70
  • Mail: kundtjanst@aktivmiljo.se
Stå och arbeta

Därför ska du undvika att sitta stilla

Barn får alltid höra att de ska sitta stilla. Sedan växer de upp och börjar arbeta. Helt plötsligt är det motsatsen som gäller. Du bör helst inte sitta stilla hela dagen. Nu har det att göra med din hälsa, men även hur pass produktiv du är. Eftersom de flesta är intresserade av att må bra, gör du väl i att lära dig mer om vikten av att inte sitta stilla.

De flesta har hört talas om så kallade välfärdssjukdomar. Diabetes, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, för att bara nämna några stycken. Flera av dessa har kopplats till stillasittande. Kanske inte bara, men i allt för hög grad för att du ska ignorera det hela. Frågan är dock hur du kan skapa en arbetsplats som är både praktisk och sund? Varför ska du inte sitta stilla allt för mycket, och vad har du för alternativ?

Risker med stillasittande

En av de första sakerna du tänker på är vikten. Ju mer du sitter, desto lättare är det att bli överviktig. Vilket i sin tur för med sig ett antal problem som du inte alls behöver i ditt liv. Nu är det naturligtvis inte så lätt att sluta sitta stilla. Du behöver bra alternativ som gör det möjligt att jobba också.

Experterna pekar på det faktum att kroppen är gjord för rörelse. Så det är inte naturligt att sitta ner hela dagen, även om du har mycket att göra. Risken för fetma, diabetes och hjärtsjukdomar ökar. Men även sådana saker som benbrott och cancer. Få personer är medvetna om hur farligt det är att sitta stilla. Och hur lite som behövs för att du ska hitta en balans.

Fördelar med att inte sitta stilla

När du rör på dig ökar transporten av syre i kroppen. Det förenklar processen med att transportera bort slaggprodukter och blodfetter. Resultatet är en sundare kropp med ett hjärta som fungerar bättre. De flesta upplever en ökning av energi när de inte bara sitter stilla. Det låter konstigt, men rörelse har den effekten på kroppen. Bland annat för att syretransporten ökar, men även av andra anledningar. Vältränade personer orkar med vardagen mycket bättre än soffpotatisar. För att balanser de två extrema grupperna.

Mer energi och rörelse gör dig gladare. Endorfinerna får en chans att dansa i kroppen, och det mesta känna enklare. Kanske inte över en dag, men det handlar om din livsstil. Det är också vanligt att sova bättre när du anstränger dig under dagen. Bättre sömn ger mer energi, och du sätter i gång ett positivt kretslopp. Mindre stress och depression, mer ork och livsglädje.

Hur du kan sitta mindre på jobbet

Nu är det ju inte bara att komma in på jobbet och säga att du inte vill sitta där längre. Det finns vissa uppgifter som bara måste göras och ofta är kontoret upplagt för att du ska sitta där. Men redan från första dag kan du göra en del saker själv. Till att börja med bör du ta upp med din arbetsgivare om det är möjligt med en förändring av kontorslandskapet. Ergonomiska möbler med till exempel kontorsbord som går att höjas. Oavsett vad chefen säger kan du själv förbättra din arbetsdag. Planera in små pauser med jämna mellanrum.

Det är så lätt att bli sittandes framför en skärm och jobba, tills du plötsligt inser att du är både stel och trött. Om det är fallet kan du med fördel sätta ett litet alarm på din telefon. Varje kvart bör du ställa dig upp och sträcka på benen. Bara för att få till en god rutin som hjälper dig. Gå och hämta ett glas vatten. Fika lite grand och fortsätt sedan med jobbet. Ställ skrivaren längre bort så du måste resa på dig för att hämta pappren, och så vidare. Små detaljer som gör att du förändrar din position. Du ställer dig upp och gör något annat, vilket ger kroppen en chans att återhämta sig.

Bra kontorsmöbler som gör dig mer aktiv

Det bästa är om ditt kontor är utrustat med de rätta möblerna. Gärna arbetsstationer där du kan stå upp och jobba. Du kanske inte vill göra det hela dagen, men det är bra att växla mellan stående och stillasittande. Ryggen sträcks ut och många upplever att de slipper spänningshuvudvärken som brukar komma smygandes fram på eftermiddagen. Framför allt ökar syretransporten i kroppen och din hälsa påverkas positivt. Plus att du kan gå ner i vikt i det långa loppet, för du använder mer energi när du står upp.

Kombinera de här lösningarna med ergonomiska möbler som inte lägger ytterligare stress på din ryggrad och andra delar av kroppen. Om du sitter väl när du måste sitta ner så minskar risken för utslitning och skador. Det du gör själv, i form av sträckningar och pauser, hjälper dig en lång bit på vägen. Sedan har du bra möbler som gör att själva arbetet inte blir allt för tungt.

En vardag som är full av rörelse

Nu är det inte bara jobbet som måste förnyas. Det handlar mycket om att du själv lär dig att inte sitta still allt för mycket. Ett problem som de flesta barn inte har. De tycker om att utforska världen, leka sig igenom dagarna och bara sitta still när de är tillsagda. Vuxna är precis tvärtom. Många reser mest framför TV:n, och en stillasittande livsstil är allt för vanlig.

Börja med att få in lite rörelse i det dagliga livet. Som att ta trapporna i stället för hissen. I alla fall om du bara ska till första eller andra våningen. Gå av bussen en hållplats tidigare, eller promenera hela vägen till jobbet om det är möjligt. Det kan verka som en liten sak, men när du gör det fem dagar i veckan så bygger det upp till något som håller.

Naturligtvis är det bra med riktig träning också. Det vill säga när du planerar in ett gympass eller annan aktivitet som du tycker om. Läkarna rekommenderar alla att röra på sig minst en halv timme varje dag. Sedan är det bra om du kan få in två eller tre träningspass i veckan. Variera det du gör så hela kroppen får en genomkörare. Innan du vet ordet av har det blivit en god vana som du inte kan vara utan.

Skapa ett aktivt liv

Vanligtvis tar det tid att bygga upp en aktiv vardag. Det första steget är att inse hur farligt det är att sitta allt för mycket stilla. Och hur viktigt det är att låta kroppen få jobba lite extra då och då. Men framför allt handlar det om att steg för steg lära dig konsten att röra på sig. Hur skön din kontorsstol än är måste du ställa dig upp då och då. Kanske stå och jobba ett par timmar varje dag. På en del arbetsplatser har de till och med cyklar framför datorn. Allt för att göra det enklare för personalen att hålla sig frisk och sund. Det har nämligen visat sig att du jobbar bättre om du inte sitter stilla allt för långa stunder. Även om du kanske tror att motsatsen är korrekt, ju mer du sitter desto mer får du gjort. Men forskningen visar att du lättare blir trött när du sitter ner hela tiden. Du får ofta värk eller andra krämpor som är direkt relaterade till din arbetsställning.

För att inte tala om de där välfärdssyndromen, som smyger sig på dig sakta men säkert. Därför satsar allt fler arbetsgivare på bra kontorsmöbler. Den sorten som tillåter dig att röra på dig. Stå och jobba, vara mer flexibel i din arbetsställning.

Goda vanor som ger dig mer ork

Vem vill inte orka med vardagen och ha mer energi över för sig själv efter jobbet? Det är något som inte händer av sig själv. Du måste jobba för att orka mer, och helt klart bör du inte sitta still allt för mycket. Speciellt inte med tanke på att många sitter flera timmar på jobbet, för att sedan åka bil hem och sätta sig i soffan för att slappa lite.

I stället är det viktigt att ställa sig upp regelbundet. Tillåt inte dig själv att sitta stilla allt för länge utan sträck ut kroppen. Ta en liten promenad runt kontoret eller spring upp och ner i trapporna. Alternativt kan du stå och jobba som en variation. Med bra, justerbara bord är det enkelt att motverka allt för mycket stillasittande. Och ändå klara av dina uppgifter.

Faktum är att du jobbar bättre när kroppen får röra på sig tillräckligt. Du blir inte lika trött, och klarar också av att hålla vikten under kontroll. Färre sjukskrivningar eftersom du minskar risken för att få diabetes eller hjärtsjukdomar. Med andra ord finns det flera bra anledningar till att komma upp från stolen. Eller i alla fall kontrollera dig själv så du inte sitter allt för långa stunder i taget. Det är viktigt att skapa goda vanor i vardagen och även lägga in en del motionsträning. För då blir du både gladare och mer effektiv i allt du gör.