FAQ

Vanliga frågor och svar

Kan ni skicka faktura?

Vi skickar normalt fakturor till företag. Våra standard fakturor skickas efter att kunden mottagit sina produkter, med 20 dagar netto. Det finns även möjlighet för dig som företag att betala med kreditkort så som american express, visa, mastercard, diners club mm. Vi tar det flesta korten. Vi har även swish, klarna, leasing och hyres alternativ. För dig som privatperson har vi både swish och klarna checkout.

Har ni leasing och hyra?

Ja, vi tillhanda håller flera olika lösningar inom leasing och hyra. Idag har det verkligen blivit populärt att inte binda kapital i bolaget utan lägga upp en leasing eller hyra. Så har det fungerat i alla tider när man köper exempel en kaffe maskin, kopiator eller en bil. Det är precis samma upplägg. Vill du veta mer? ring oss så berättar vi gärna om olika upplägg som kan passa er.

Kan jag handla som privatperson?

Det går alldeles utmärkt att handla som privatperson. Vi har både swish, kortbetalning i vårt Showroom i Stockholm, Klarna checkout samt förskottsfaktura om du önskar det.

Hur fungerar ångerrätten

Som privatperson har man normalt 14 dagars ångerrätt på produkter som köps via exempel nätet. Det är vissa kriterier som skall uppfyllas för att detta skall gälla. Mer om det kan du läsa här under öppet köp: https://www.aktivmiljo.se/returer/ Ångerätt gäller endast privat. Men skulle något bli tokigt så försöker vi såklart hitta en lösning i samspel med vår tillverkare om eventuella möjligheter. Ångerrätten gäller ej produkter som tillverkas efter beställning. Det finns en egen fråga nedan om detta.

När vet jag om en produkt tillverkas efter beställning och ångerrätten inte gäller?

Normalt tillverkas det flest möbler efter beställning. Ett riktmärke kan vara om produkten har leveranstid så brukar detta bero på att produkten skall produceras efter önskemål. Det spelar alltså ingen roll om du väljer svart tyg och svart underrede på exempel en kontorsstol. Det finns massor av olika svarta tyger och stolen tillverkas alltså fortfarande efter beställning. Så om du känner dig osäker, kom gärna och prova ut din nya kontorsstol eller titta på materialprover för att säkerställa att du blir nöjd. Vi har Showroom mitt i Stockholm på Östermalm och hjälper gärna till att visa både materialprover och testa ut produkter.

Varför kostar det frakt?

Normalt tar vi alltid ut en fraktkostnad då produkterna inte finns på lager i Stockholm. Det kan ibland tyckas att vissa frakter är dyra men det kan dels bero på att det kan tas från olika tillverkare Vissa produkter kommer monterade som exempelvis, Herman Miller Aeron. Det är en ganska stor kartong och kommer därför kosta mer i frakt. Önskar ni använda eget fraktbolag är det inga problem alls för oss. Hemleveranserna har skenat i och med pandemin och även fraktpriserna. Så vill du ha ett korrekt fraktpris hem till en privat adress, hör med oss så kollar vi upp det med fraktbolagen.

Moms för privat och företag

Moms behöver betala av både privatpersoner och företag. Dock har företag fördelen att kunna dra av momsen på normalt 25% Om just din organisation kan dra av moms får du höra med skatteverket om.

Leveranstider?

Vi skriver alltid leveransdatum då produkterna lämnar våra tillverkare/leverantörer. Ibland kan leveranstiden variera något mot förväntat leveransdatum. Detta kan bero på allt från att tillverkaren har fått slut på en reservdel till att produktionen inte hinner med som planerat om exempel en stor order skulle falla in. Våra tillverkare gör att för att din leverans skall nå dig så snart som möjligt men ibland inträffar det tyvärr saker vi inte kan påverka. Vill du veta mer exakt så hör gärna av dig till oss så ringer vi tillverkaren och får mer exakt leveransdatum vid placering av order ex. inom 1-2 arbetsdagar framåt. Ibland tar även frakten längre tid än beräknat.

Frakter?

Vi har många olika frakt alternativ till olika fraktpriser. Önskar ni att köra med eget fraktbolag går detta alldeles utmärkt. Vi skriver alltid leveransdatum då produkterna lämnar våra tillverkare/leverantörer. Vi kan tyvärr aldrig säga exakt hur lång tid transporten kommer ta då det är beroende av flera faktorer. Men hör av er till oss så ordnar vi ett spårnings nummer om det är möjligt. Detta är ej möjligt för alla leveranser exempel kan vara direkt leverans. Men då kan vi ibland ringa direkt till chauffören. Ibland tar även frakten längre tid än beräknat. Vill ni vara säkra på att paketet kommer fram på en dag går det bra att beställa en express leverans, då kör en chaufför direkt från tillverkaren till kund. Detta medför kostnader. Till dig som privatperson kan det tillkomma någon extra dag för leverans då fraktbolagen väljer att avisera innan utkörning. Detta är olika från olika fraktbolag. Vi använder oss av flertalet olika fraktbolag så som Schenker, DHL, Posten, Best transport, Bring, Uno transport, Ntex, Höglands logistik med fler. Tänk på att normalt bär inte transportbolaget in produkterna till kunden. Det levereras till port/tomtgräns som standard. Det går att köpa till om ni behöver ex. tidslossning och inbärning.