Bordsskärmar
Golvskärmar
Pendlade absorbenter
Takskärmar
Telefonbås
Tysta Rum
Väggskärmar och väggplattor
Tillbehör
Tillbehör
Ljudabsorbenter och skärmar
Skärmväggar under denna kategori hittar man allt som har med och skärmväggar och ljudabsorbenter att göra vilket de flesta företag använder sig av. Dom passar i alla miljöer och är viktiga för att sänka ljudnivåerna och skapa en behaglig arbetsatmosfär.
Dom skyddar även från insyn, fungerar som rumsavdelare och kan skapa rum i rummet.
Utformning, färg och design är väldigt viktigt så att den inte ”bara” upplevs som en avskärmning, utan att den även passar in designmässigt och blir ett positivt inslag i miljön.
Det här är något som vi jobbar mycket med och är väldigt duktiga på.
Anpassning
Men det finns en mängd saker att ta i beaktande när ni utformar eran arbetsplats med skärmväggar och ljudabsorbenter. Var ska dom användas, till vilket syfte, hur höga eller låga väggar behöver jag om jag ska skärma av en arbetsplats. Om jag ska sätta dom på väggarna, ska jag välja någon snygg abstrakt form eller ska jag printa upp bilder på dom. Då blir dom som en tavla, och det blir en del av inredningen och man tänker inte ens på att det är en ljudabsorbent. Hur är rummet disponerat, finns det många ytor jag behöver jobba med där ljudet kan studsa?
Tänk på L formen, det är något vi arbetar mycket med.
Hur ljud färdas
Ljud i ett rum sammansätts dels av det ljud som går direkt från källan till mottagaren, dels av en mängd reflexer från närliggande ytor. I praktiken framför allt från tak och väggar.
När avståndet mellan ljudkälla och mottagare, överstiger ca. en meter brukar styrkan hos det reflekterande ljudet vara större än styrkan hos direktljudet i ett rum. Den regeln är viktig i praktiken eftersom styrkan hos det reflekterande ljudet inte beror på avståndet till ljudkällan.
Efterklangstiden. Har ni ett rum med lång eller kort efterklangstid?
Det vill säga hur lång tid tar det för ljudet att tystna i rummet?
Många reflekterande ytor (tunga väggar utan absorbenter) ger lång efterklangstid. Det är något man gärna vill undvika. Rum med en lång efterklangstid blir väldigt bullriga, så rum med kort efterklangstid upplevs därför av personer som mer komfortabla. Det är viktigt också om man ska kunna kommunicera utan att anstränga sig för mycket i ett rum där flera personer vistas.
Ljudbakgrund
Wallace Clement Sabine (1868-1919) var en amerikansk fysiker. Han var akustikern bakom Symphony Hall i Boston, som ofta anses vara en av dom topp tre, bästa konserthallarna i världen. Sabines kanske viktigaste bidrag till akustiken var sambandet mellan storleken på ett rum och mängden absorbenter i förhållande till det. Han definierade därmed efterklangstiden, som fortfarande är det viktigaste rumsakustiska måttet, som den tid det tar för ljudet att minska med 60 decibel.
Placeringen av absorbenter påverkar upplevelsen på olika sätt. Det är normalt bättre att fördela absorbenterna både i tak och på väggar än enbart koncentrera dom i taket. För mycket ljud skapar obehag och en dålig arbetsmiljö vilket ökar sjukfrånvaron.
Biverkningar
Det kan resultera både i stress, trötthet och koncentrationssvårigheter men också överansträngd röst och nedsatt hörsel. Men även en mental trötthet efter arbetet, vilket man i högsta grad vill motverka då man istället vill höja motivationen öka jobbtillfredsställelsen.
Ljud är ett spännande fenomen. Eftersom det bara existerar om det finns någon organism närvarande, som är utrustad med ett sinnesorgan som kan uppfatta sådana tryckskillnader i luftens täthet, som vi uppfattar som ljud. Som det filosofiska tankeexperimentet med trädet som faller i skogen, men det inte finns någon där som hör det, gör det då något ljud?
Så då börjar man ju förstå hur det hänger ihop. Alltså är det vi människor som är den största ljudkällan på ett kontor t.ex, för det är ju vi som hörande som uppfattar alla ljud som kan uppkomma på en arbetsplats. Och vi måste även lära oss, hur vi kan skydda oss emot ljuden som uppfattas som störande eller koncentrationsdämpande.
Arbetsmiljöverket, lagar
Arbetsmiljöverket har bland annat allmänna råd till föreskrifterna om arbetsplatsens utformning. (AFS 2009:2) (Länka out)
När man kommit såhär långt är det dags att börja tänka på arbetsplatsens utformning.
Vilken typ av verksamhet som ska bedrivas där?
Vilka är arbetsuppgifterna som ska utföras?
Hur är akustiken i rummet, och hur ljudet sprids?
Vad har arbetstagaren för förutsättningar, och vilka behov finns av kommunikation eller avskildhet?
Men även hur störande ljudkällor ska placeras, som skrivare, kopiatorer faxar och ventilation osv.
Vad vi kan göra
Det är där vi kommer in i bilden. Vi kommer ut på plats och mäter ljudnivåer, tar hänsyn till L formen som vi jobbar mycket med, och likaså efterklangstid. Vi hjälper dig att utforma en väldesignad ljudmiljö, med avskilda ytor ett behagligt ljudlandskap.
En undersökning som har gjorts visar att kontorsarbetares effektivitet kan sjunka med så mycket som två tredjedelar, i ett högljutt öppet kontorslandskap. Det betyder inte att man ska förkasta öppna kontorslandskap, utan istället fokusera på att göra varje medarbetares arbetsplats så tyst som möjligt. Vilket vi fixar enkelt med utbudet från vårat breda sortiment av skärmväggar för kontorslandskap, vi har även skärmväggar för kontor och skärmväggar för skrivbord. Vi arbetar med alla kända leverantörer och även med mindre tillverkare, så det finns mycket att välja på.
Absorption
Absorption är egenskapen till upptagning eller uppsugning av ljud hos ett material. Det är också något att tänka på i val av absorbenter. Billigare skärmväggar har t.ex oftast inte samma ljudsabsorptionsförmåga som lite dyrare skärmar har. Dom billigaste skärmarna har bara en hård träkärna som är klätt med vadderat tyg.
Medan bättre skärmväggar som till exempel ScreenIT A30 från Götessons har återvunnen petflaska i stoppningen, vilket gör den återvinningsbar. Eller som Edge bordsskärmar från Lintex. Skärmarna är fyllda med 40mm återvunnen polyester som effektivt absorberar ljud. Det är bara några förslag på bättre ljudabsorbenter till ett bra pris. Så som du ser finns det en mängd olika kvalitéer och modeller att välja mellan, men även färg och form tillkommer. Beroende på vad du vill åstadkomma med avskärmningen. Vill du avskärma helt, eller ha en lättare avskärmning som bevarar öppenheten i rummet, och fortfarande släpper igenom ljus?
Avskärmning
Då kan till exempel dom lövformade modulerna Airleaf, som är formgivna av Stefan Borselius för Abstracta, som även ligger bakom succéerna Airflake och AirCone, kanske vara något för er. Så kallade pendlande absorbenter. Airleaf är löv gjorda i formpressad filt och hängs som en gardin i en skena från taket.
Tänk på att ljud är lika viktigt som färg för känslan.
Du kan läsa mer om varje produkt under kategori: ljudabsorbenter och skärmväggar.
Kontakta oss
Så kontakta oss, så hjälper vi er vidare.
Ni kan antingen ringa, maila eller komma in till vårat showroom på grevgatan 46 i Stockholm, och prata med oss direkt. Eller chatta med oss live.
Hör alltid med oss innan köp, vi har bra priser och kan även prismatcha.